Orígens de la institució
Història de la Congregació de les Missioneres Cor de Maria
El doctor Joaquim Masmitjà i de Puig va fundar la Congregació de les Missioneres del Cor de Maria a mitjans del segle XIX, en una època de una gran inestabilitat política, i amb un analfabetisme total de la dona. Aquest prevere olotí culte i de classe benestant, desplegà una gran activitat docent; preocupat per l’abandonament de la fe cristiana que veia en la gent i per les pèssimes condicions de vida de moltes noies d’Olot que vivien pobrament, no anaven a l’escola i des de petites havien de treballar en les fàbriques tèxtils. Coneix a Lliberada Ferrarons, una dona pobra, malalta i treballadora de la fàbrica de Sant Joan les Fonts, que va fer néixer en el cor d’aquell capellà jove el projecte d’una fundació educativa per a les noies obreres, que vivien situacions similars a les de la Lliberada i va iniciar la fundació d’una congregació religiosa que es dediqués a l’educació d’aquestes nenes i noies. L’educació de les dones era fonamental, tant la formació humana, intel·lectual i cristiana, ja que ella havia d’ésser després l’educadora de les generacions joves i influiria directament en tots els àmbits de la societat.
Més tard, amb l’Eudalda Ferrer i Pasqual, una dona viuda, culta, de família benestant i amb inquietuts socials, posar en marxa la seva obra, la posició social benestant i les bones relacions socials de l’Eudalda van ajudar i permetre al Doctor Masmitjà aconseguir el seu objectiu.
Escollí set joves d’Olot capaces de dur a terme aquesta tasca: Teresa Terrada, que en seria la superiora, Magdalena Mirambell, Manuela Massegur, Maria Ribes, Francesca Pagès, Margarida Teixidor i Maria Àngela Rovira. Les Missioneres eren educadores que feien oposicions a Mestres estatals.
L’1 de juliol de 1848 va començar la tasca de catequesi i educació, considerant-se la data de fundació de la congregació Missioneres del Cor de Maria. Es dedicaven a l’oració, a la catequesi i apostolat i, en poc temps, a l’ensenyament i l’educació cristiana.
En aquella època, la llei educativa del 1804 no contemplava ni l’ensenyament de la lectura, ni l’escriptura a les noies . A l’escola havien d’aprendre labors i doctrina cristiana.
Va ser amb la llei de 1836 que s’introdueix la lectura i l’escriptura a les noies.
Per Joaquim Masmitjà l’educació havia de ser una oportunitat per gaudir i guanyar-se la vida. Va idear un pla educatiu que depassava en escreix les matèries, els continguts i la dedicació docent que prescrivien les lleis d’ensenyament de la seva època. Es a dir va proposar una Educació integral que entre altres matèries contemplava:
- Formació religiosa i moral
- Coneixement de la Doctrina Cristiana
- Urbanitat
- Lectura, escriptura, aritmètica
- Història i geografia
- Història sagrada
- Economia domèstica
- Gramàtica castellana
- Labors de la llar: puntes, brodats, flors… per educar el bon gust i l’estètica i guanyar-se la vida
- Dibuix
- Música
- Gimnàstica
- …
Poc a poc el projecte de Joaquim Masmitjà es va expandir a les següents poblacions gironines:
- La Bisbal, 1851
- Girona,1853 Plaça Catedral
- Sant Esteve d’en Bas
- Camprodon 1859
- Coloma de Farners, 1856
- Lledó, 1860
- Besalú 1860
- Cassà de la Selva, 1863
- Valls, 1878
- Lloret de Mar, 1875
- Mataró, 1861
- Sant Feliu de Guíxols, 1865
- Blanes,1880
- Diòcesi de Lleida: Tamarit de la Llitera, 1878
També es funden escoles a Califòrnia:
- San Juan Bautista, 1871
- Gilroy, 1871
- San Lluis Obispo, 1876
- San Bernardino 1880
- Los Angeles, 1886
Quan mor Joaquim Masmitjà, les escoles passen de públiques a privades.
La missionera Anna Subirana va ser la primera superiora general l’any 1887.
Les diferents comunitats o col·legis Cor de Maria, cronològicament van ser:
- Carrer Montcada núm. 18, primera comunitat a Barcelona
- Sant Pere Més Alt núm. 27 ( Barcelona)
- Carrer Diputació ( Barcelona)
- Carrer Girona ( Barcelona)
- Sant Celoni, 1941
- Joan Maragall. Col·legi Dr. Masmitjà, 1953 (Girona)
- Sabastida ,1954 ( Barcelona)
Durant la dècada dels anys 50, es dóna un nou impuls a l’educació de les noies, impartint classes de batxillerat.
- Sant Celoni
- La Bisbal d’Empordà
- Santa Coloma de Farners
- Cassà de la Selva
Amb el temps les comunitats s’obren i organitzen activitats a fora de l’escola organitzades per missioneres i monitores que eren ex-alumnes, com:
- Colònies d’estiu
- Sortides i excursions Muntanyenques
- Reflexió, pregària: sadhana
També organitzen moviments infantils i juvenils com:
- AFA (Alegria, fe i amistat)
- JUCCA (Joventut utòpica cristiana catalana)
- DEPARTAMENT DE PASTORAL
Posteriorment es crea la figura de la coordinadora de pastoral a les escoles amb la finalitat de:
- Compartir metodologies, idees i
- Experiències…
- Sortides lúdiques de reflexió i pregària
Amb motiu del bicentenari del Fundador l’any 2008 es fa la PROCLAMACIÓ DEL MANIFEST D’OLOT que ens compromet a educar en els següents valors:
- L’acolliment
- La pau
- La sobrietat i solidaritat
- L’equitat de gènere (paritat)
- L’ecologia
- La recerca de la felicitat
- El seguiment del projecte de Jesús
Del 2008 al 2016…
Les escoles passen a ser fundacions.
Les missioneres cedeixen la titularitat als patronats.
Les religioses són cada cop menys presents a les escoles.
La societat actual exigeix un treball en xarxa i trets significatius propis.
Un canvi en l’ensenyament de l’àrea/matèria de religió, cap a la cultura religiosa.
El setembre del 2018 totes les escoles actuals a Catalunya ( Olot, Vall, La Bisbal, Blanes, Mataró, Girona, Barcelona, Sant Celoni), passen a ser una sola Fundació.
C/ Joan Maragall, 56
17002 Girona
Tel. 972 20 36 83 / Fax 972412747
[email protected]
www.drmasmitja.cat